Kā atpazīt bērna talantu?

Jūsu bērnam patīk lietas kārtot

Viņš saliks zeķes pa pāriem un sakārtos mantas rindā vai pēc krāsas, izmēra un formas. Viņam arī patiks, ka lietas vispārīgi būs saorganizētas un sakārtotas.

Ko tas varētu nozīmēt: Jūsu bērns visticamāk ir tā saucamais audiālais sekvences tips, kas nozīmē, ka viņš ir labi organizēts, analītisks domātājs, kas pievērš uzmanību detaļām. Viņš meklēs noteiktas sakritības, kas bieži ir indikators nosliecei uz matemātiku un zinātni.

Kā palīdzēt attīstīt: Izpētiet projektus un spēles, kas ietver sakritības un saskaņas meklēšanu, piemēram, kreļļu vēršana vai kāršu spēles. Atrodiet aktivitātes, kas veicina matemātiskās spējas un eksperimentus, kas interesētu daudzsološu zinātnieku.

Nosakiet savu bērnu par atbildīgo virtuves piederumu un trauku skapja kārtošanā. Kolekcionāriem var noderēt saimniecības preču veikalos atrodamie plastmasas skapīši ar vairākām atvilktnēm, kas perfekti noder dažādu mazu lietu glabāšanai, piemēram, gliemežvākiem, akmeņiem, kristāliem vai jebkam citam, ko Jūsu bērns vēlas saskaitīt, sadalīt un klasificēt.

Jūsu bērns nepārtraukti runā

Jūsu pļāpīgajam bērnam, visticamāk, būs attīstīts vārdu krājums, izstrādāti inovatīvi, detalizēti stāstiņi, un viņš pieļaus vien pāris gramatiskās vai izrunas kļūdas. Viņš var runāt ļoti ātri un neapstāties, kamēr aizmieg. Viņš vēlas tikt pie pēdējā vārda un var censties Jūs nogurdināt ar nepārtrauktiem argumentiem.

Ko tas varētu nozīmēt: Augstas verbālās prasmes var būt agrīna pazīme apdāvinātam bērnam. Tas ir arī stūrakmens panākumiem skolā un daudzās citās dzīves jomās. Bērni ar pārliecināšanas prasmēm kādu dienu var izvēlēties tādas profesijas kā advokāts vai žurnālists.

Kā palīdzēt attīstīt: Iedrošiniet savu tērzējošo bērnu, lūdzot diktēt stāstus, kurus pēc tam varat pārvērst grāmatās un kopā tās pārlasīt. Intervējiet savu bērnu un ierakstiet viņa domas diktofonā vai video formātā. Palīdziet viņam rakstīt vēstules ģimenei un draugiem.

Vienlaikus ar runāšanas un rakstīšanas prasmju veicināšanu, iemāciet viņam arī būt labam klausītājam.

Apmeklējiet bibliotēku un atrodiet interesantas, izaicinošas grāmatas bērnam. Viņam varētu labāk patikt grāmatas ar vairāk vārdiem un mazāk bildēm, nekā citiem viņa vecuma bērniem. Klausieties viņa apcerējumos un argumentos, taču nosakiet laika limitu, ja bērns ir bezgalīgs diskutētājs. Visbeidzot ieviesiet „klusās stundas” katru dienu, kas noteikti darīs labu visiem.

Jūsu bērnam patīk visam pieskarties un ar visu noņemties

Viņš ir nospraudis mērķi atklāt, kā lietas darbojas – viņam patīk ņemties ap pogām un slēdžiem. Viņš var kaut ko izjaukt un pēc tam mēģināt izdomāt, kā to salikt atpakaļ. Viņam patīk būvēt torņus no klucīšiem, un viņu fascinē mehānismi un iekārtas.

Ko tas varētu nozīmēt: Jūsu bērns visticamāk ir vizuāli-telpiskais tips. Bērns, kuram patīk strādāt ar lietām, nākotnē var būt mehāniķis, inženieris, arhitekts, izgudrotājs vai zinātnieks. Vai arī viņš var izprojektēt jebko — no labāka peļu slazda līdz jauna tipa datoram.

Kā palīdzēt attīstīt: Nodrošiniet savu būvnieku ar klučiem un konstruktoriem, lai viņš var radīt, izjaukt un vēlreiz salikt pats savus projektus. Iedrošiniet viņu būvēt no tukšām brokastu pārslu kastēm un salvešu paciņām un jebkā cita, ko var atrast mājās.

Apmeklējiet spēļu centrus un bērnu laukumus, kas saistīti ar praktiskiem atklājumiem. Nodrošiniet viņa vēlmi atklāt, kā lietas darbojas, sagādājot drošus mehānismus, ar kuriem spēlēties, piemēram, piekaramās slēdzenes un atslēgas vai rotaļlietas ar daudz cipariem un slēdžiem. Kad pastaigājaties, lieciet pamanīt un paskaidrojiet par mehāniskām ierīcēm, piemēram, luksoforiem.

Cieši uzmaniet savu bērnu, jo šis tips būs no tiem, kas sniegsies arī pēc bīstamiem darbarīkiem vai mēģinās mācīties par elektrības ligzdu, ieliekot tajā dakšu.

Jūsu bērns bieži aizsapņojas

Tā vien šķiet, ka bērns dzīvo savā pasaulē un komunicē ar laumiņām. Viņam visticamāk patīk lomu spēles, gleznot brīvajā laikā un ir daudz idejas, ko pastāstīt. Viņš izmantos lietas neredzētos vai savādos veidos (piemēram, rokot zemi ar kurpi vai uzglabājot kurpēs lietas), būs atvērts ērmīgām idejām un izdomās radošus veidus, kā risināt problēmas.

Ko tas varētu nozīmēt: Jūsu mazais fantasts var likties nefokusēts, bet realitātē visticamāk pavada laiku, gudrojot lielas idejas. Šāda veida uzvedība bieži norāda uz spēcīgu radošo iezīmi jeb signālu par apdāvinātību. Ikdienas dzīve var likties garlaicīga šim iztēles bagātajam domātājam, kurš bēg uz fantāziju pasauli un kuram var būt grūti nošķirt reālo no izdomātā.

Nākotnē Jūsu bērna aicinājums var būt mākslinieks, aktieris, rakstnieks, filmu veidotājs vai modes un interjera dizaineris. Vai arī viņš var izmantot savas problēmrisināšanas prasmes un „domāšanas-ārpus-rāmjiem” smadzenes inovatīvos veidos, piemēram, mākslā vai zinātnē.

Kā palīdzēt attīstīt: Veiciniet sava bērna radošumu visos iespējamos veidos. Nodrošiniet daudzsološo mākslinieku ar pietiekami daudz materiāliem, lai turpinātu veicināt tā iztēli. Spēlējiet mūziku un dziediet dziesmas. Eksperimentējiet ar zinātnes projektiem.

Ņemiet savu bērnu uz izrādēm un koncertiem, klausieties viņa fantastiskajos stāstos un nodrošiniet butaforijas (kā arī klausītājus) viņa uzvedumiem. Izmantojiet to, ka muzejos ģimenēm ieeja ir lētāka.

Tomēr skaidri nosakiet, kad esat atvērts klausīties neticamajos stāstos un pasakās un kad Jums nepieciešams dzirdēt patiesību.

Jūsu bērns mīl risināt mīklas

Viņam ārkārtīgi patīk jebkāda mīklu risināšana – atjautības uzdevumi, kāda „Alias” spēle, mīklas vai noslēpumaini stāsti. Risinot atjautības uzdevumus, viņš visticamāk neizmantos atlases metodes, bet pareizi vai gandrīz pareizi noliks kauliņu īstajā vietā jau ar pirmo reizi.

Ko tas varētu nozīmēt: Šāds mīklu meistars, iespējams, ir vizuāli-telpiskais tips. Viņš visticamāk domās attēlu formā un saskatīs plašāko bildi. Nākotnē viņš varētu kļūt par labu detektīvu, arheologu vai izpētes zinātnieku.

Kā palīdzēt attīstīt Nodrošiniet aizvien jaunas puzles un mīklas, kā arī neaizmirstiet par ģeometrisko figūru spēlēm un citām telpiskajām problēmrisināšanas rotaļlietām. Vārdu spēles, mīklas un noslēpumainie stāsti arī derēs.

Jūsu bērnam patīk uzņemties vadību

Jūsu bērnam ir spēcīgs viedoklis par to, kā lietām jānotiek. Viņš visticamāk noteiks risināšanas gaitu spēlēm, iestudējumiem un gandrīz visam citam.

Ko tas varētu nozīmēt: Jūsu mazais pavēlnieks ir dzimis līderis, kas viņam labi noderēs skolā, sporta veidos un daudzās citās dzīves jomās. Bērns, kuram patīk uzņemties vadību var gan iedvesmot citus, gan saskatīt konfliktus no dažādām perspektīvām un likt komandām sasniegt vairāk. Nākotnē? Līdera dotības tiek īpaši novērtētas uzņēmējdarbībā, politikā, sabiedrības vadīšanā un starpnieku biznesā.

Kā palīdzēt attīstīt: Ļaujiet viņam vadīt, kad vien tas iespējams. Viņš var Jums likt sekot pa viņa izvēlētu pārgājiena ceļu. Nolieciet viņu par galveno kādam mājas projektam, piemēram – kurpju plaukta organizēšanai. Ļaujiet viņa istabas lietas kārtot pēc viņa patikas (protams, saprāta robežās). Prasiet pēc palīdzības problēmu risināšanā, piemēram: „Mēs vienmēr nokavējam baseina nodarbības. Vai spēj izdomāt veidu, kā mums ierasties laikā?”

Apmieriniet viņa vēlmes vadīt, taču nodrošiniet to, ka viņš zina, ka esat atbildīgs par drošības un citiem jautājumiem, kuros pēdējais vārds ir pieaugušajiem.

Tāpat iepazīstiniet ar principu „uz maiņām”, ar izvēli par to, kurš ir noteicošais, un klausīšanās svarīgumu, tādējādi viņam būs mazāka iespēja atsvešināties no rotaļu biedriem.

Jūsu bērns nespēj nosēdēt uz vietas

Viņam patīk visu darīt kustībā vai vismaz stāvot. Viņam patīk jebkas, kur viņam jākustas, jāpieskaras, jāsajūt un jānodarbina savs ķermenis.

Ko tas varētu nozīmēt: Viņš, visticamāk, ir tā saucamais ķermeniski-kinestētiskais jeb fiziskais tips, kurš uzsūc informāciju un visvairāk iesaistās, kad aktivitātes ietver darbības un kustēšanos.

Viņam varētu patikt sporta veidi, dejošana vai mūzika, kā arī piemist attīstītas ķermeņa koordinācijas spējas. Viņš varētu nosliekties uz mazāk sēdošajām darbavietām, izvēloties, piemēram, skolotāja vai mežziņa profesiju, vai arī izmantot savas izcilās roku koordinācijas prasmes šefpavāra profesijā.

Kā palīdzēt attīstīt: Nodrošiniet, ka katra diena ietver daudz fiziskās aktivitātes. Visi šādi pasaules varenie ātri kļūst garlaikoti, tādēļ mainiet aktivitātes rotācijas kārtībā, lai uzturētu entuziasmu. Šādiem bērniem var patikt atklāt mūziku ar kustībām, tādēļ nodrošiniet iespējas dejot un dziedāt. Tiem, kuriem vajag kaut kur likt rokas, piedāvājiet zīmēšanu, kreļļu vērpšanu un tēlniecības nodarbes.

Ir ārkārtīgi svarīgi, lai šādiem bērniem tiktu ieviesti mierinoši gulētiešanas laika rituāli. Iesakām nomierinošu uzkodu, piemēram, pienu vai kukurūzas pārslas, kādu stundu vai divas stundas, pirms ejat gulēt. Tad seko vanna, grāmata un gulta. Nomierinošas mūzikas klausīšanās tumsā arī var palīdzēt Jūsu dīdīgajam bērnam nomierināties.

Jūsu bērna talanti joprojām ir noslēpums

Ja neredzat nevienu no šīm zīmēm bērnā – ziniet, ka vēl ir iespējas tās pamanīt. Ir lielas iespējas, ka Jūs bērna īpašās dotības pamanīsiet tikai ar laiku.

Jūs varat tikt pie nebijušām un noderīgām atbildēm, prasot citu pieaugušo viedokli par savu bērnu. Jūsu bērna pirmsskolas pasniedzēja var norādīt uz bērna talantiem pie amatniecības galda. Auklīte var sniegt viedokli par viņa izveicību rotaļlaukumā. Vectēvs var pamanīt bērna mīlestību pret dabu.

Pamanot jomas, kurā bērnam ir iedzimts talants, Jūs palīdzēsiet viņam kļūt pamanītam, sadzirdētam un izprastam. Taču galvenais mērķis paliek mīlestība pret viņu tādu, kāds viņš ir, vienlaikus piepalīdzot sasniegt pilnu potenciālu.